Valkuilen van Websites

Home / Nieuws / Web-Design / Valkuilen van Websites
Valkuilen van Websites

Ondernemers werken vaak met passie. Van 5-sterrenhotel tot snackbar op de hoek, van thuiswinkel tot bedrijven die vele tientallen jaren bestaan, de ondernemer probeert zijn klanten zo goed mogelijk te bedienen. Niet zo gek, want tevreden klanten zijn het bestaansrecht van het bedrijf. Bij veel klachten over slechte producten of slechte service houdt een ondernemer het niet lang vol.

Ondernemers

Ondernemers hebben weinig tijd. Sterker nog, er wordt tegenwoordig harder gewerkt dan voorheen in alle branches. Niet alleen meer uren, maar steeds vaker ook nog eens op onmogelijke tijden. Veel ondernemers zijn zich er absoluut van bewust dat ze zich ook online goed moeten profileren. Maar waar halen ze de tijd vandaan? En al zouden ze eens een ochtendje vrij maken, dan ontbreekt de kennis. Waar moet je beginnen? 

Grote valkuil voor ondernemers in het algemeen, is het steken van veel tijd in het gebruik van social media, zonder het juiste resultaat te bereiken. Je ziet het regelmatig, zelfs bij grote professionele bedrijven. Ze plaatsen de meest uitgebreide berichten op bijvoorbeeld Facebook, maar hebben minder dan 100 volgers. Deze bedrijven realiseren zich vaak niet dat niet alle volgers de berichten zien. Sterker nog, zonder adverteren zal vrijwel niemand het zien. Zonde van de kostbare tijd. Speciaal voor ondernemers heb ik een overzicht gemaakt. Deze biedt een aantal handvatten om in ieder geval een goede basis neer te zetten.

1. Een smartphone-vriendelijke website

Feit is dat vrijwel elke potentiële klant tegenwoordig een smartphone bij zich heeft. Tweede feit is dat er sinds begin 2015 meer zoekopdrachten op mobiele apparaten plaatsvinden dan op normale computers. Derde feit is dat er maar weinig bedrijven zijn met een website die optimaal geschikt is voor smartphones!!.

FEIT !! Moet je op een mobiel apparaat scrollen? Dat kom je niet in Google.

Als ik klanten vraag wie er een smartphone-vriendelijke website heeft reageren er altijd een aantal dat ze dat hebben. Als ik die websites dan bekijk blijken ze vaak toch niet zo mobiel-vriendelijk te zijn. Natuurlijk is het al heel mooi als een website zich aanpast aan het kleine scherm van de telefoon (responsive design), maar vaak worden de letters te klein. Als het toch nog mogelijk is om te zoomen of horizontaal te scrollen, dan is het niet goed. Google beoordeelt zelf of een mobiele versie van een website aan de eisen voldoet. Als dat niet zo is, toont Google het resultaat niet. OEPS..

Bij een zoekopdracht geschikt voor smartphones wordt ‘voor mobiel’ toegevoegd

google mobiel

Stel, je hebt een Sushi restaurant op een toplocatie in een grote stad. Mensen die door de stad lopen en trek hebben in Sushi gaan Googlen op ‘Sushi restaurant’. Aangezien ze dat op hun smartphone doen, houdt Google al rekening met de locatie. Toch wordt de site niet gevonden, omdat de site niet geschikt is voor smartphones.

Ben je benieuwd of je website aan de eisen van Google voldoet? Het is heel makkelijk te testen. Zoek je eigen bedrijf op je eigen smartphone. Als Google de site herkent als mobiele site, staat er ‘Voor mobiel’ bij (zie bovenstaande Foto). Als Google de website als smarphone-vriendelijk bestempelt, betekent het nog niet dat hij als eerste in de resultaten verschijnt. Daarvoor is ook zoekmachine-optimalisatie nodig.

2. Relevantie

De functie van de mobiele website. Als iemand op zoek is naar een restaurant of hotel, dan is het voor die persoon wel zo prettig als er direct kan worden gereserveerd, de openingstijden kunnen worden bekeken, of het menu kan worden ingezien. Alle andere dingen zijn op dat moment minder relevant. Het blijft immers een telefoon die de potentiële gast in z’n hand heeft, dus maak het die persoon makkelijk om meteen te kunnen bellen. Toon een grote belknop op de mobiele versie. Een goede webbouwer weet precies hoe dat moet.

3. Google-locatiepagina

Een goed ingerichte Google-locatiepagina zorgt voor veel voordelen en duidelijkheid voor de klant. Tijdens een zoekopdracht op een desktopcomputer of laptop wordt aan de rechterkant van het scherm al voordat er op ‘enter’ is gedrukt, relevante informatie als openingstijden, telefoonnummer en locatie getoond. Uiteraard kijkt Google naar de tijd en datum zodat er direct bij staat of de locatie momenteel open of gesloten is.

google vermelding

Een locatiepagina kun je makkelijk zelf aanmaken bij Google. Vul zoveel mogelijk gegevens in: hoe meer er bekend is, hoe beter de consument geholpen wordt. Na het invullen moet de pagina nog worden geverifieerd, zodat Google weet dat deze locatie correct is. Google stuurt een kaartje naar het adres met daarop een unieke code, die je kunt invullen bij de instellingen.

TENSLOTTE, koppel de pagina aan je eigen site!

Tot slot, maar wel belangrijk: de koppeling tussen de Google-pagina en de echte website. Door via de instellingen de website te koppelen, maak je een html-code aan. Stuur deze code aan de maker van je website en die doet de rest.

4. Een correcte Facebookpagina

Ondanks alle kritieken is Facebook nog altijd het grootste medium ooit. Maak daar gebruik van!
Sommige ondernemers gebruiken nog steeds een vriendenpagina. Dat is niet echt handig, dat betekent dat je iedere connectie eerst moet goedkeuren. Een bedrijfspagina is openbaar, ook de mensen die jou niet volgen kunnen zien wat voor berichten je plaatst. Dit is niet alleen beter voor de resultaten in Google, maar je kunt nu ook bezoekers analyseren en berichten promoten.

Claim een goede url

Het is een kleine moeite om de pagina-informatie goed in te vullen. Ook hier gaat het om locatie, bereikgegevens en eventueel openingstijden. Als je bij instellingen hebt aangegeven dat het een restaurant betreft, dan kun je het menu als pdf-bestand uploaden. Geef ook duidelijke subcategorieën aan, zodat potentiële gasten je makkelijker kunnen vinden. En, heel belangrijk, claim een goede url. Daardoor kun je makkelijker verwijzen naar jouw Facebookpagina en het heeft invloed op de zoekresultaten in Google. Hiervoor geldt ook, eenmalig goed invullen en daarna profiteren van meer bezoekers.

GOEDE EN DUIDELIJKE URL

https://www.facebook.com/InterExTranet/

 

FOUTE EN ONDUIDELIJKE URL

https://www.facebook.com/Internet-Intranet-ExTranet-077336622678/

In alle geschetste voorbeelden en valkuilen kan InterExTranet hulp bieden, op die manier kan iedereen zich richten op zijn eigen sterke kanten en de Focus op zijn eigen onderneming houden.

Er zijn enkele Passages overgenomen uit Frankwatching en aangepast naar algemene Informatie.