WordPress Themas, Zegen of Vloek?

Home / Nieuws / Web-Design / WordPress Themas, Zegen of Vloek?

WordPress is, in de meer dan 10 jaar dat het bestaat, uitgegroeid tot één van de meest gebruikte (en ook nog eens GRATIS) Content Management Systemen (CMS) voor compacte en middelgrote websites. De aantrekkelijkheid van WordPress is dat je opdrachtgever al snel een werkende site kan hebben. Maar is je project daarmee ook af? Welke veel voorkomende valkuilen zijn te vermijden, zodat WordPress Themas een zegen blijven, en geen vloek.

wordpress is gratis

Er zijn prachtige WordPress Themas gemaakt door professionele designers, variërend van corporate tot creative, van one page tot portfolio-sites. De betere Themas zijn responsive, geschikt voor meertalige sites en/of als webshop en zien er out of the box al ‘af’ uit.

Lage investering

Het voordeel van kiezen voor de combinatie WordPress en Themas is kiezen voor ‘minder programmeren’ en ‘meer implementeren’. De onderliggende intelligentie en code is tenslotte al klaar. Dit bespaart uren en moelijk een scherper budget voor de klant. Ook beschikt de opdrachtgever tegen een relatief lage investering over een flexibele set van functionaliteiten, veelal cutting edge visual design en een gebruiksvriendelijk beheersplatform.

Een werkend prototype

In no-time staat WordPress geïnstalleerd bij de provider, is het Thema gedownload en kan er zelfs in veel gevallen voorbeeld content geïmporteerd worden, zodat opdrachtgever en webbouwer met een werkend prototype aan de slag kunnen. Dankzij deze ‘kant-en-klare’ Themas lijkt het erop dat een site in zeer korte tijd ‘live’ kan gaan. Met de nadruk op kan, want het kiezen voor een dergelijke oplossing heeft ook valkuilen waar zowel opdrachtgever als webbouwer alert op dienen te zijn.

Websites maken in de jaren ’90

Het maken van een website was ruim 25 jaar geleden nog voornamelijk een programmeer-technische aangelegenheid. Gaf de bouw al de nodige hoofdbrekens, wijzigingen in de content doorvoeren en uitbreidingen maken kon webbouwers al snel tot wanhoop leiden.

programmeren jaren 90

Code, vorm en inhoud

Met het verschijnen van de webbrowsers die voor het eerst de vormgeving en opmaak van content goed verwerkten (nooit 100%), ontstond halverwege de jaren ’90 de behoefte om de technische code, de vorm en de inhoud te kunnen scheiden. Content management systemen kwamen beschikbaar waarmee het ook voor minder technisch aangelegde personen mogelijk werd om websites te beheren.

Afstemming over de website

De benaming 'webdesigner' diende zich aan, die als ‘spin in het web’ de gescheiden facetten van de ’website’ (code, vorm en inhoud) tot een interactief- visueel aantrekkelijk en communicatief medium ging samenvoegen. In projecten werkten bouwers met Project Documents, Wireframes en Technical, Functional & Graphic Design, om afstemming te krijgen over de doelstellingen van de te ontwikkelen website.

Websites nu: kant-en-klare WordPress Themas

Met de komst van WordPress Themas is het proces van onderlinge afstemming onder druk komen te staan, om van ‘scratch’ tot website te komen. Opdrachtgevers denken een ‘kant-en-klare’ website van de plank te krijgen. Niets is minder waar. Bovendien dreigt de brede kennis, die nodig is bij het ontwikkelen van een site, te verdwijnen. Verder is het beeld is ontstaan dat bouwers ‘ouderwetse’ stappen in het ontwikkelingsproces kunnen overslaan. En sommige opdrachtgevers vinden dat “wat overgeslagen kan worden, ook niet berekend hoeft te worden”.

Website maken

13-in-een-dozijn

Overigens komt het ook veel voor dat de opdrachtgever snel een website gerealiseerd wil hebben, gebaseerd op basisbehoefte en lage kosten, maar het mag er niet als 13-in-een-dozijn uitzien. Dit heeft als consequentie dat de webbouwer het Thema zal gaan aanpassen. Hij heeft weliswaar met het Thema direct de functionaliteit en presentatielaag beschikbaar, maar zal het Thema toch aanpassen aan de hand van de huisstijl van de klant, binnen de mogelijkheden van het Thema. En niet iedere Thema-producent maakt het de webbouwer even gemakkelijk. Hier gaan dus (veel) uren in zitten.

Management van verwachtingen

Al met al: de verwachting van de opdrachtgever is dat het ontwikkelen van een site een kwestie is van WordPress installeren, voor een paar tientjes een Thema aanschaffen, wat huisstijl-kleuren toekennen en eigen teksten en foto’s plaatsen — al dan niet volgens voorbeeldcontent. Daarnaast zijn veel plug-ins voor extra functionaliteit gratis, dus wat kost een website nu eigenlijk nog. Het managen van verwachtingen bij een opdrachtgever is dus cruciaal als je een project wil afronden zonder rode cijfers, maar met een tevreden klant en een fraai eindproduct.

Ook WordPress websites bouw je met een plan

Als professionele webbouwer heb je er veel belang bij om aan te tonen dat werken met een WordPress Thema weliswaar processtappen in elkaar geschoven zijn, maar dat het ontwikkelen van een Website of Webshop nog steeds bestaat uit een creatieve mix van code, vorm en inhoud.

website-plannen

Consequenties van keuzes

WordPress vereist, net als ieder willekeurig ander CMS, enige basiskennis bij de opdrachtgever met betrekking tot functies zoals blogposts, dynamische overzichten, portfolio, widgets, categorieën, tags, etc. Het is de taak van de webbouwer om de mogelijkheden hiervan aan de opdrachtgever duidelijk te maken zodat deze de consequenties van zijn keuzes overziet.

‘Uren-slurpers’ voorkomen

Opmerkingen in de trant van “Ik had verwacht dat …” zijn uren-slurpers en zijn te voorkomen door, bijvoorbeeld, (op basis van de mogelijkheden van het Thema) schematisch de pagina’s uit te werken, te bespreken met de opdrachtgever om zo elkaars verwachtingen te kunnen managen.

Misverstanden tijdens implementatie

Code mag dan weggestopt lijken, het is nog steeds de fundering van een website. Daarbij zijn er mogelijkheden gekomen die een internetsite ‘rijker’ maar ook complexer maken. Denk aan social media, SEO, responsive design, meertaligheid en webshops, bijvoorbeeld. Stuk voor stuk aspecten die vooraf besproken en vastgelegd moeten zijn om misverstanden tijdens het implementeren te voorkomen.

Zeven tips voor een efficiënt WordPress project

Budgetten staan onder druk dus efficiënt werken is vereist, maar dat wil niet zeggen dat er cruciale stappen kunnen worden overgeslage.
Met deze aandachtspunten kom je beter vooruit in de ontwikkeling van efficiënte WordPress projecten.

1. Geen identiteitsvraagstuk

Zorg dat het ontwikkelen van de Website geen ‘identiteitsvraagstuk’ wordt. Vragen als “Wie zijn we”, “Wat doen we” en “Wat willen we uitstralen” zullen in een eerder traject beantwoord moeten zijn, zodat dit in de vorm van huisstijl-kleuren, logo’s en stijlelementen bij aanvang beschikbaar is. WordPress is flexibel, maar niet bedoeld om in te ‘schetsen’.

2. Stel de scope samen vast

Stel de scope van het project vast. Breng alle onderdelen van het project in kaart zodat er geen misverstanden zijn of (bijvoorbeeld) het ontwerpen en inrichten van een nieuwsbrief in MailChimp binnen het project hoort, of alleen de koppeling er naar toe. Wie doet Wat?

3. Content in relatie tot het thema

Bespreek samen de content en de mogelijkheden van het thema. Hierdoor wordt de site-structuur en pagina-layouts duidelijk en biedt dit houvast om de benodigde content te vervaardigen. Opdrachtgever, lever de content correct en gestructureerd aan.

4. Maak afspraken over de taakverdeling

Maak afspraken over wie de content plaatst. Bij grote sites, of bij het handmatig overzetten van content vanuit een bestaande site (geen WordPress) kan dit verschrikkelijk veel tijd kosten. Leg dan ook direct vast wie welke rol heeft voor het inhoudelijke en technisch beheer nadat de internetsite live is.

5. Zorg voor de juiste accountgegevens

Vraag en/of lever om de correcte accountgegevens voor de social media-koppelingen en alle gegevens m.b.t. hosting voor eventuele aanpassing in de Themas die ‘hard-gecodeerd’ zijn.

6. Begin tijdig met het vinden van mooi beeld

Huidige sites ‘leunen’ sterk op beeld. Mooi beeld, in goede resolutie en passend bij de organisatiestijl, is dus belangrijk. Zeker in combinatie met de tekst/beeld animatie-mogelijkheden die de betere Themas aanbieden, vraag je echter wel af of je dat ook nodig hebt.

7. Beheer de wijzigingen en aanpassingen

Een projectmanagement tool om verschillende Tasks te beheren kan uitkomst bieden, zodat wijzigingen niet uit verschillende e-mails opgevist hoeft te worden. Belangrijk is communicatie, ook omdat er voornamelijk online wordt samengewerkt, spreek vooral af wie waarvoor verantwoordelijk is en koppel terug.

Tools en toepassingen zullen ook in de toekomst steeds gebruiksvriendelijker worden, maar zullen nooit een goede afstemming overbodig maken.